Корнеліус був сотником в Кохорах II Римської імперії Italica Civium Romanorum, який перебував у Кесарії, столиці провінції римської Іудеї, щоб зберегти «Римський мир».
Дії апостолів описують Корнилія як людину, яка відмовилася від свого попереднього язичництва і повірила в Бога завдяки своїм взаємодіям з євреями, яким він допомагав через милостиню і добрі справи. (Дії 10:1).
Корнилій отримав бачення, в якому ангел говорить йому, що Бог почув його молитви і запросив його на більш тісний зв'язок з Ним. Ангел доручає святому послати своїх посланців, щоб знайти Святого Петра, який був у цьому місці.
Коли люди Корнилія йдуть назустріч Петру, Петро отримав бачення, в якому Бог звільняє його і всіх християн від суворих дієтичних обмежень Мойсеєвого Закону. (Дії 10: 10–16)
Коли приїжджають люди Корнелія, Петро розуміє, що видіння, яке він отримав, стосувалося римського сотника і всіх інших язичників, які бажають звернутися до Церкви. Він супроводжує людей Корнелія до Кесарії. Коли Корнелій бачить Петра, він падає в ноги Папи. Петро, не звичний до такої формальності, наказує йому піднятися. Потім він навчає Корнилія і його сім'ю про життя, страждання і воскресіння Ісуса. У цей момент Святий Дух спускається на всіх присутніх, а Корнелій і інші язичники говорять мовами і хвалять Бога. Він і його сім'я тоді прийняли Хрещення.
Таким чином, Корнелій був першим неєвреєм, який був прийнятий до Церкви.
Саме тут Писання припиняє згадувати про Корнилія. Традиція, однак, вчить, що Корнелій пішов з армії і супроводжував Петра, коли він проповідував Євангеліє. Коли вони ввійшли в Ефес, Петру, Тимофію та Корнелію розповіли про популярний язичницький храм у місті Скепсис.
Корнелій відправився до міста один, але коли князь Димитрій, лідер міста, сам поганський філософський дослідник, який активно ненавидів християн, дізнався про прихід святого в його місто, викликав і допитав його у палаці. Корнелій відповів, що прийшов звільнити князя і його місто від незнаної темряви поганства.
Князь був розлючений за одержану образу, але Корнелій натиснув і говорив про Світло Христа. Князь, не перебуваючи в настрої навернення, зажадав, щоб Корнилій приніс жертву своїм язичницьким ідолам.
Святий був привезений до храму Зевса, але як тільки він увійшов, він повернувся на схід і помолився Богові. При цьому місто вразив землетрус, а храм розвалився навколо нього, залаякуючи князя і громадян міста.
Князь був розгніваний і ув'язнив Корнелія в міській в'язниці на ніч. Тоді князя повідомили, що його дружина і дитина загинули в зруйнованому храмі.
Князь був дуже засмучений втратою, однак Барбатес, один з священиків Зевса, сказав князю, що він чітко почув голос дружини і сина князя серед зруйнованого храму. Пара голосно вихваляла Бога християн. Князь і Барбатес побігли до в'язниці, просячи святого звільнити дружину і дитину. Корнилій прийшов до зруйнованого храму і молитви всіх присутніх були почуті.
При цьому князь Димитрій і його недавно врятована родина, Барбатес і всі їхні родичі і друзі попросили хреститися. Почувши про чудо, Святий Петро зробив Корнилія єпископом міста і разом працював, щоб навернути все місто до Христа. Юноміос, новонавернений із Скепсиса, став пресвітером Церкви. Святий Корнелій помер у поважному віці і був похований біля поганського храму, який він зруйнував.
Корнеліус є покровителем солдатів, доброчинців, благодійників і навернутих з Юдейства.
Хрещення Корнилія є важливою подією в історії ранньої Церкви. До нього лише євреї наверталися до християнства.
Отже, що ми знаємо про святого Корнелія Центуріона?
Він був першим язичником, який навернувся до християнства
Він був побожним містичним і гуманітарним
Він високопоставленим армійським офіцером римської армії
Він мав багато єврейських друзів і через них відмовився від свого початкового язичництва і був принесений до любові до Яхве.
Його особисто запросив стати християнином один з ангелів Божих
Він зустрівся і потоваришував з Петром, першим папою
Він був благословенний Святим Духом в присутності Петра, апостолів і перших єврейських навернених до християнства
Оскільки Петро охрестив всю свою сім'ю / домогосподарство, це є доказом і справедливістю хрещення дитини в першому столітті ранньої Церкви.
Він був першим єпископом Кесарії.
Саме на його зустрічі Петро, коли він, перший папа, постановив більше не вимагати від християн дотримуватися Мойсеєвих законів ритуальної чистоти.
Використано матеріали з сторінки http://www.ncregister.com/blog/astagnaro/what-do-we-know-about-st.-cornelius-the-centurion